top of page

צל וילון - הפתרון היעיל ביותר עבור סגירת מרפסת או הצללת מרפסת שמש!

עודכן: 7 באפר׳ 2020

שישים שנה אחרי המצאת דוד השמש, וכמעט ארבעים שנה אחרי שהתחילו לפעול תחנות כוח שפועלות באמצעות אנרגיה סולארית, בא לעולם פיתוח ישראלי חדש שמציג פתרון הצללה חכם למרפסות ופרגולות. הפיתוח החדשני המשתמש באנרגיית השמש

מאז שנות החמישים ישראל מהווה ראש חץ בפיתוח טכנולוגיות של אנרגיה סולארית. השילוב של הג'יניוס היהודי והרבה מאוד שמש ישירה הובילו לסדרה של פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך בתחום הזה והיד עוד נטויה.

צבי תבור ממציא את דוד השמש

בראשית שנות החמישים המציא ד"ר צבי תבור את 'קולט השמש' שרציונל הפעולה שלו הוא הבסיס לרוב הפיתוחים בתחום המערכות הטרמוסיפוניות. תבור פיתח ציפוי כהה למשטחי זכוכית שקולט את קרני השמש ומונע את פליטתן, במשך שנים הפטנט הזה נודע בתור 'המשטח של תבור'. אחרי מלחמת ששת הימים ומשבר הנפט החמור שפרץ בעקבותיה הפכו דודי השמש למוצר פופולרי בישראל ועד היום גגות עליהם פזורים עשרות דודי שמש הם סוג של אייקון ויזואלי ישראלי.

כאמור, קולט השמש שמצליח לרתום את אנרגיית השמש היווה את הבסיס לרוב הפיתוחים בתחום. מהר מאוד היה מי שהבין שאת האנרגיה הזו ניתן לרתום ליותר מחימום ישיר של מים בדוד – אפשר לתרגם אותה לחשמל.

בסוף שנות השבעים ישראלי אמריקאי בשם ארנולד גולדמן הקים בירושלים את חברת 'לוז', שהיתה אחת החלוצות העולמיות בהקמת תחנות כוח סולאריות. במהלך שנות השמונים הקימה החברה 9 תחנות כוח תרמו-סולאריות באזורים צחיחים בקליפורניה. התחנות האלה לא פעלו לאורך זמן, אבל הן התוו את הדרך והיום הפקת אנרגיה חשמלית באמצעות חוות סולאריות היא פרקטיקה שמקובלת בכל העולם.

,מרק פוסק ממציא את ה"צל וילון" הפיתוח הישראלי עבור סגירת מרפסת או הצללת מרפסת

מי שהמשיך לצעוד בנתיב הסלול הזה הוא היזם והממציא הישראלי מרק פוסק. כמו המצאות רבות פורצות דרך זה קרה כמעט במקרה. אחרי שעשה חיל בעסקים מרק לקח פסק זמן כדי לטפל בתינוק החדש שהצטרף למשפחה והוא מצא את עצמו מבלה עם הילד זמן רב במרפסת.

הכול היה מושלם חוץ מהשמש הקופחת שהכתה ללא רחם ובשעות הצהריים הבריחה אותו ואת הילד למרחב המוגן בסלון. מרק החליט להתקין במרפסת פתרון הצללה. באופן טבעי הוא בדק אלו פתרונות קיימים בשוק ולא היה מרוצה משום פתרון שמצא. "מה בסך הכל אני מבקש?" חשב לעצמו מארק "פתרון זול ויעיל ל סגירת מרפסת למה אין פתרון כזה בנמצא?"

חלק מהפתרונות היו מורכבים ומגושמים מדי, חלקם אמנם סיפקו צל אבל הסתירו את הנוף וחסמו את זרימת האוויר. פתרונות אחרים, כמו הקמת פרגולה חשמלית או סגירת זכוכית פנורמיק היו כרוכים בהוצאת היתר בניייה (והוצאה ניכרת). מרק החליט לקחת את העניינים לידיים ולבנות בעצמו את המוצר.

מרק התחיל לבקר בתערוכות בכל רחבי העולם והחליט שהפתרון המושלם יהיה וילון מתכוונן ונשלט להצללת מרפסת או סגירת מרפסת. אחת הבעיות הראשונות שנתקל בהן היה הקושי היחסי למתוח קו חשמל במרפסת, הוא חיפש פתרון 'נקי' יותר, שאינו מצריך חציבות של תעלות ומשיכת קווי חשמל ומכאן עלה הרעיון של שימוש באנרגיית השמש. כך נולד הצלוילון.

ליהנות מהנוף וליהנות מפרטיות בעזרת סגירת מרפסת.

הצל וילון שמרק יצר התבסס עליו הוא וילון עם מסנן UV שחוסם 99% קרינה מסוכנת, אך מאפשר מבט מהפנים כלפי חוץ ובכך מאפשר לשוהים במרפסת ליהנות מכל הנוף שהיא מספקת, מפרטיות מלאה וכמובן מהצללה שהופכת את השהות במרפסת לקרירה ונעימה. בקיצור פתרון יעיל לסגירת מרפסת חורף או קייץ ו הצללת מרפסת מפני קרני השמש הישירים.

התוספת החדשנית והייחודית של מרק היתה פאנל סולרי חיצוני עמיד למים ומתקן שמקבע אותו בזווית אופטימלית לשמש, המספקת את האנרגיה שנאגרת בסוללה, שמהווה מקור כוח למנוע, שמאפשר לכוונן את הצלוילון. האנרגיה שעוצרת בחובה הסוללה מאפשרת הורדה והרמה של הצלוילון 500 פעם לפני טעינה מחודשת.

המנוע של המערכת הוא מנוע מסוג DC12V שקט במיוחד עם 3 מצבי מהירות. המרכיב הסופי שמשלים את הפאזל במערכת הוא שלט מתקדם בהפעלה פשוטה שמעניק שליטה מלאה בצלוילון ומאפשר להרים ולהוריד אותו בהתאם לשעת היום, מזג האוויר או הסיטואציה במרפסת.

מגוון רחב של מוצרים ושימושים

אב הטיפוס שבנה מרק התפתח לליין שלם של מוצרי הצללה סולאריים שבאמצעותם ניתן 'לתפור' פתרון הצללה ירוק לכל מרפסת, חצר או גינה. כאמור, היתרון הגדול של ה"צל וילון" הוא בזכות מערכת האנרגיה האוטונומית שלו שמייתרת את הצורך בתשתית חשמל מסורבלת. ה"צל וילון" אומץ גם כפתרון להצללה של אירועים בחיק הטבע במקומות בהם לא קיימת תשתית חשמל.

אם הדגם הראשון של ה"צל וילון" התבסס על וילון אנכי שהתחבר למרפסות עם תקרה, הדגמים הבאים יצרו פתרונות מורכבים יותר שנותנים פתרון גם למרפסות פתוחות, ולמעשה, לכל חלל חיצוני שרוצים לייצר עבורו הצללה. הדגמים המתקדמים יוצרים סוכה שכל הקירות שלה הן קירות מסך מתכוונים שנשלטים באמצעות שלט (באמצעות שלט אחד אפשר לשלוט ב-15 מסכים במקביל) המאפשרים שליטה מלאה על זרימת האור והאוויר. המסכים ומערכת המסילות שמרכיבים את הקונסטרוקציה הקלה, אינם נחשבים ל'בנייה' ולכן אין צורך בהיתרים מיוחדים בשביל להתקין את המערכת, והיא גם כמעט ואינה שוקלת ולכן אין צורך בבדיקה מקדימה של קונסטרוקטור או מהנדס. היעד הבא היה פתרון זול יעיל ואיכותי ל- סגירת מרפסת אותו כבש מארק בעזרת פיתוח ה"צל וילון זיפ"

חיישן אור והתקנה עצמית

בשונה מפתרונות הצללה אחרים מערכת צלוילון BASIC תוכננה מראש לאפשר התקנה עצמית מהירה בגישת 'עשה זאת בעצמך'. כך, שגם אין צורך לתאם עם איש מקצוע כזה או אחר. בנוסף לשליטה באמצעות שלט ניתן להרכיב במערכת גם חיישני אור שיפעילו את הצלוילון בשעות קבועות לפי תכנית שנקבעה מראש ובכך להפוך אותה ל'מוצר חכם' שמווסת את הטמפרטורה וזרימת האוויר בבית ללא מגע יד אדם.

צפו בתמונות של המוצרים שמארק מצל וילון פיתח והתקין עבור סגירת מרפסות שמש ו הצללת מרפסות

442 צפיות0 תגובות

Comentários


bottom of page